7 tips voor efficiënt werken

Soms zit het gewoon niet in je. Of lukt het niet door de stress van de dag. Of dan lijkt je halve dag perfect te gaan en na de lunch lijken al je plannen in een middagdip te zitten en is het chaos op je bureau, in je actielijst en in je hoofd. Tijd voor 7 tips voor efficiënt werken!
  1. Plan ruimte in je agenda.
    Het is heel handig om je taken in te plannen. Zo lijkt het niet of je zeeën van tijd hebt als iemand voor een afspraak belt. Vergeet zeker ook niet een afspraak ‘GEBLOKT’. Een moment dat je toch je werk kan doen ook al is er iets tussen gekomen. Of om juist het werk te doen waarvan de deadline vervroegd is. (Tja, niet iedereen weet nog hoe je efficiënt kan werken.)
  2. Plan 2 momenten per maand om je financiën bij te werken.
    Deze tip van Profit First is zeker handig, omdat je anders te vaak of te weinig tijd aan je administratie besteedt. En dan blijft het overzicht zoek. Doordat je het maar op 2 vaste momenten doet, kan je lekker efficiënt facturen betalen, facturen maken en klaarzetten voor verzending.
  3. Kies je focusgebied.
    Zodat je de rest lekker links kan liggen. Word je soms ook zo nerveus als je interessante business tips voorbij ziet komen die collega ondernemers volgen op social media? Wil je ook graag elke nieuwsbrief over ondernemen lezen? Focus op wat jij het leukst vindt om te doen. Wat belangrijk is voor jouw vakgebied. Zo kan je je ook mooi uitschrijven voor nieuwsbrieven waar je toch geen tijd voor vrij maakt.
  4. Gebruik templates.
    Dat klinkt oubollig 😉 Maar begin elke presentatie maar eens vanaf het begin… Of tik je nog steeds ongeveer hetzelfde antwoord helemaal vanaf ‘beste…’? Templates hoeven niet alleen voor Word, Excel of Powerpoint te zijn, maar ook voor je social media berichten kan je handige templates maken met bijvoorbeeld Canva.
  5. Stel regels in voor bijvoorbeeld je e-mailprogramma.
    Hoppa en zo krijg je wel mails die je graag wilt ‘hebben’, maar die niet je ritme hoeven te verstoren. Of zie je meteen de mails van je belangrijkste klant/fan/partner/leverancier in je inbox. Ook sneltoetsen of tovertypen kunnen je werk een stuk efficiënter maken.
  6. Gebruik online tools.
    Tools die je tijdwinst geven. Bijvoorbeeld een tool die al je wachtwoorden onthoud (lees een eerdere blog hierover), een tool voor je financiën (bijvoorbeeld Moneybird), een tool om professioneel uitziende templates te maken (zoals Canva), filmpjes (Lumen5) en ik kan nog wel even zo door gaan.
  7. Voeg inlogpagina’s toe aan je favorieten.
    Want hoe vaak ik toch ongemerkt (1) “mailchimp” intikte, zodat (2) Google haar resultaten liet zien, ik (3) op de eerste de beste (niet advertentie) link klikte, wachtte (4) totdat de homepage opende om zo op (5) “login” kon klikken. Nu niet meer. Deze staat nu lekker efficiënt op 2 klikjes afstand.

En een bonustip!

Plan eens een dagdeel (of avond) zonder social media en tv…
… en hou bij wat je dan allemaal kan doen. Zo zie je dat je vaak toch wel tijd hebt, maar dat je het nog niet besteedt zodat jij er het meeste baat bij hebt. Dus nu heb je toch tijd om dát boek te lezen of om je social media berichten IN TE PLANNEN (niet je tijdlijn gaan lezen…)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *