Overeenkomsten van een weekend weg en ondernemen

Overeenkomsten van een weekend weg en ondernemen

Samen een weekend weg, even lekker niet klokkijken, maar go with the flow. Heerlijk! Toch ben ik op een relaxte manier nog wel bezig met mijn eigen onderneming. Want een ondernemer heeft nooit echt vrij. Een paar overeenkomsten van een weekendje weg en ondernemen wil ik graag met je delen.

Een goede voorbereiding is het halve werk.
Wat een cliché, maar ook tijdens dit weekend weg bleek wel waarom dit gezegde zo populair is. We gingen om te relaxen en hadden bewust geen afspraken gemaakt. We zien wel. En toen bleek dat we toch wel e.e.a. wilde gaan bezichtigen, moesten er natuurlijk wat zaken geregeld worden. De huurauto, een of meerdere bestemmingen uitzoeken en parkeren (want trust me, parkeren op Sicilië kan tijdrovend zijn) was wel het minste waarvoor we Google en Google Maps nodig hadden. Dat betekende dat we ’s avonds wat tijd moesten besteden aan de voorbereiding voor de volgende dag.

Waar voor je geld.
Tenslotte willen we graag (en zeker als Nederlander) niet te veel betalen. En ook niet achteraf denken ‘Oh, was dat mooie monument écht om de hoek?’ Heeft niks met stress of controle te maken, maar met de beste ervaring. Tenslotte vliegen we niet (ik niet in ieder geval) elk weekend naar Sicilië ?

Online bereikbaarheid nu overal in Europa.
Joehoe, geen extra kosten meer om de hele dag online te zijn. Als je binnen je bundel blijft natuurlijk. Voor mij betekent dat ik toch steeds op mijn telefoon blijf kijken. Toch even mijn mail check. Ook tijdens vakantie is een goede work-life balans belangrijk. En daarom heb ik vaak overdag mijn mobiele dataverkeer uitgezet. Want ik vond dat ik ook even vakantie nodig had van mijn telefoon.

 Je wilt je doelen (verwachtingen) halen.
Als goede ondernemer stel je doelen. En ook al zeg je van niet, van je weekendje weg heb je ook verwachtingen. Bijvoorbeeld dat je een boek wilt lezen aan het zwembad. Als het weer dan slechter blijkt te zijn, dan baal je, want je doel is niet gehaald. Kortom, ook op vakantie is het hebben van plan B fijn. Want zo voelt het echt als vakantie.

Inspiratie, inspiratie, inspiratie.
Natuurlijk kan je thuis of op je werk ook schrijven. De meeste ondernemers zijn in loondienst geweest en daar moet je ook presteren als je geen zin hebt. Maar even een andere omgeving helpt wel voor inspiratie. Zo hielp mijn weekend weg de trainingsdag van de dag ervoor te verwerken en kwam ik op ideeën die ik in de rush van de dag niet 1-2-3 had gekregen.

 

Kortom, een weekendje weg is heerlijk om bij te komen en helpt ook nog om een betere ondernemer te zijn!

 

Ik en vloggen

Ik en vloggen
Vloggen of gewoon een video van jezelf delen, het is helemaal in.
Zo krijgt de kijker een beeld hoe jij bent. Maar ik en vloggen…
 
Maar ik twijfel…
Mijn eerste TV-debuut herinner ik me nog wel, een collega deed mee aan een realityserie en ik werd gebombardeerd tot chauffeur. Cameraman (of -vrouw, ik weet het niet meer) die me volgde van kantoor tot op de achterbank in de auto. Ik liep rood aan.
Later mocht ik voor mijn werk voor de camera in verband met een documentaire. Er was niemand anders en voor de grap zei ik ‘oh, dat doe ik wel’. Het heeft een miljoen takes gekost en uiteindelijk ben ik de voice-over geworden… (wel van een internationale documentaire 🙂
Ik vond het niet zo erg om voor de camera te staan, dat rood worden kan ik nog wel negeren. Maar mijn stem, mijn geheugen, ik kon niet eens een korte zin uit mijn hoofd opzeggen. Zelfs het oplezen van de geschreven autocue lukte me niet.
Wat voelde ik me een mislukkeling. Gelukkig kan ik er nu wel om lachen.
 
Vorig jaar werd ik weer voor de camera gevraagd tijdens een participatieproject van gemeente Nijkerk. Niet mijn ding waarschuwde ik ze… Maar ik voldeed nog aan de definitie ‘jongeren’, dus ik was verkocht. Tegen zo’n compliment zeg ik geen nee ? Het lukte aardig om de drie vragen te beantwoorden in de camera. Waarschijnlijk was ik dus toch ook volwassener geworden in mijn cameravrees…
 
En nu ben ik een zelfstandig ondernemer. Hoe super is het dan om potentiële klanten al een idee te geven hoe ik ben?
Tot nu is mijn excuus dat ik dan net mijn oude kloffie aan heb. Maar ik heb nu webinar gevolgd van Astrid Mast. Haar motto “Trek vandaag aan wat je morgen wilt bereiken.”. Dus ik vanmorgen, ondanks een thuiswerkdag, in zakelijk net de trap af.
Een goed idee vond ik zelf…totdat een halfuur later de havermout van de jongste op mijn mouwen gesmeerd was.
 
Het is niet makkelijk om een goed geklede ondernemersmoeder te zijn ?
Hoe doe jij dat op je thuiswerkdagen?

Jouw ideale app lijst samenstellen

Jouw ideale app lijst samenstellen

Ik zie soms de bomen door het bos niet meer in het land vol app’s en andere programma’s die zo handig kunnen zijn. Privé en zakelijk. Ik heb nu niet de beste app’s op een rijtje voor je, maar wel wat tips om tot jouw favoriete app lijst te komen!

Ik maak onderscheid in drie categoriën app’s (tools):

  • App’s die ik al ken
    • Bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn, Whats App, Instagram
  • App’s die ik zoek omdat ik weet dat een bepaalde handeling of activiteit veel makkelijker zou moeten kunnen
    • De enige foto’s die niet van mijn telefoon ook in de cloud werden bewaard, waren mijn Instagram foto’s. Na wat zoeken, was daar IFTTT
    • Betalen voor parkeren moet toch ook kunnen zonder dat ik geld op zak heb? En daar was Parkmobile!
  • App’s waar ik nog nooit van gehoord had voordat ik er via-via over hoorde
    • Speedtest, om te kijken hoe de wifi snelheid is
    • Genius Scan, met je telefooncamera een PDF kunnen maken van documenten
    • Mobile-pocket, al mijn klantenkaarten in één app.

Dit moet je doen om jouw favoriete app lijstje samen te stellen:

  • Lezen van top 10 lijstjes van anderen. Regelmatig word er wel over geblogd, dus Google zal zeker wat zoekresultaten geven. Zelf kijk ik graag naar de favoriete app lijsten van digital nomads. Want zij zijn inmiddels een kei om virtueel en mobiel te werken. Dus de meeste app’s die ik nu heb waarvan ik niet wist dat ik ze nodig had, heb ik via digital nomads opgepikt.
  • Volgen van ondernemers websites, zoals Frankwatching of ZZP Barometer. Daar komen regelmatig tips langs.
  • Scrollen door Google Play of de Apple App Store, je hebt van die momenten dat je op een afspraak wacht en dan kom je soms wel eens wat tegen.
  • Deze acties lijken tijd te kosten. Dat klopt, soms loop je al tegen jouw app favorieten aan bij het lezen van één lijstje. Soms moet je even zoeken om de app’s te vinden die jouw leven makkelijker maken. Bij mij is een voorwaarde dat een app gemakkelijk in gebruik is en tijd bespaart om iets te realiseren.

Wel even testen natuurlijk

  • Installeer een app en test de app een keer. Bevalt het? Of is het toch niet wat je er van dacht?
  • Kijk kritisch naar de rechten die je de app geeft, wil bijvoorbeeld een woordenboek app toegang tot je foto’s? Zeker met 25 mei (AVG) in het vooruitzicht is het een must om nog beter de rechten te bekijken die een app vereist.
  • En nu maar wachten of je de app vaker gaat gebruiken 🙂
  • En zodra ik weer een melding krijg dat mijn telefoongeheugen vol raakt, loop ik kritisch langs mijn downloads. En zo verdwijnen er altijd wel een paar app’s die ik toch niet gebruik.

Ik ben benieuwd wat jouw favoriete app is, de app waar je zakelijk niet meer zonder kan!

Help! Hoe, wat en wanneer?

Help! Hoe, wat en wanneer?
En als laatste HOE maak je de planning. Een bijkomstigheid wellicht? Maar wel erg handig, vooral als je met meerdere teamleden werkt aan het project. Hier volgen een paar tips hoe je je planning handen en voeten geeft om de wat en wanneer duidelijk te krijgen.

Een mooi plaatje helpt
Maak je planning visueel. Gewoon in Excel; elke rij een activiteit, elke kolom (maak hem smaller) een dag of een week. Of gebruik een fancy tool zoals Preceden. Werk je met veel mensen samen aan het project, voeg een kleurtje toe voor elk teamlid of juist aan belangrijke mijlpalen voor extra duidelijkheid. https://www.preceden.com/?utm_source=timerime&utm_campaign=homepage

  • Want dan weet je of de planning realistisch is
  • Dan kan je zien of het haalbaar is dat jij en ik dit en dat doen in dezelfde week
  • En veel mensen verwerken informatie beter als het visueel gepresenteerd wordt

Voor iedereen en altijd
Zorg dat je planning duidelijk genoeg is, ook voor teamleden die maar tijdelijk bij het project betrokken zijn. En omschrijf activiteiten in klare taal, zodat je over een halfjaar nog weet wat het nu was dat er gedaan moest worden.

Samen, maar niet allemaal
Wie is de eigenaar van de planning, wie mag aanpassingen maken? Goed om over na te denken voordat je de planning deelt. Deel je het als Excel bestand, dan kunnen er verschillende versies gaan rondcirkelen. Delen als PDF is dan wellicht een beter idee. Zo blijft er één correcte versie.

P.S. vergeet niet om elke update van je planning een datum of versienummer te geven. Zo weet je ook welke versie de correctie versie is ?

Check, check
Afvinken, zodat jij of een ander teamlid weet dat iets gebeurd is en dat de volgende actie genomen kan worden.

Veel plezier met het designen van je planning!

En hier de linkjes naar de WAT en WANNEER om je planning te maken.

Help! Wanneer, hoe en wat?

Help! Wanneer, hoe en wat?
Nu je weet wat je op de planning kan zetten, is het belangrijk om deze goed in te plannen. Deze week een paar tips over de WANNEER van jouw planning.

Begin bij 0
Bij het eindmoment, een evenement of de lancering, plan dat moment in ‘week 0’. Ook al is dat op onze jaarkalender week 21. Alle taken die nodig zijn om dit te realiseren, plan je dan in de weken ervoor: -1, -2, -5, enzovoort. Dit helpt om je de urgentie in te zien. Want na week 21 komt week 22, maar aftellen tot 0 werkt psychisch goed.

Werk en privé
Vergeet niet om feestdagen en vakanties toe te voegen, want dat zijn natuurlijk periodes dat jij of meerdere teamleden minder of helemaal niet (kunnen) werken.

Afhankelijkheid
Ben je afhankelijk van een leverancier, bijvoorbeeld een fabriek in China, vergeet dan ook hun feestdagen en vooral transporttijd niet. En deel en herinner je planning zodat je op tijd op de hoogte bent of de planning gehaald wordt.

Dus met de WAT-tips erbij ben je al hard op weg om de beste planner te worden! Volgende week nog een paar tips over de HOE.

Help! Wat, wanneer en hoe?

Help! Wat, wanneer en hoe?

Momenteel volg ik de online module planning van de training die ik volg. En ik besef me weer hoe te makkelijk we denken over planning. Natuurlijk, wanneer alles goed gaat, is planning een makkie. Maar hoe vaak ben je niet afhankelijk van anderen voor input, hoe vaak heb je al niet gesproken over uitstellen en hoe vaak ben je het overzicht toch stiekem een beetje kwijt. Dus, planning blijkt toch wel belangrijk ? Deze keer duik ik even in WAT er op de planning komt.

Snij de taart in stukjes
Je hebt een doel, een evenement of een lancering. Maar pff, waar te beginnen? Deel het project op in stukjes:
– deelproject promotie
– deelproject uitvoering
– deelproject uitnodigingen
– deelproject financiering
En zo maak je het grote geheel steeds wat overzichtelijker in kaart.

Van achteren naar voren
Schrijf op wat het resultaat moet zijn van je deelproject. En bedenk dan wat je moet precies daarvoor doen. En welke taak moet je doen of dat stapje weer te realiseren. En zo werk je terug. Dat werkt soms beter dan dat je begint bij de eerste taak.
Bijvoorbeeld: ik wil de website live hebben, dat betekent dat alle linkjes gecheckt moeten worden, dat betekent dat teksten gecorrigeerd moeten worden, dus teksten moeten geschreven worden en dus moet je weten waarover je wilt schrijven.

Elke activiteit
Een globale planning is makkelijker dan een gedetailleerde planning. Soms is een globale planning prima, maar wil je zeker weten dat je niks vergeet of werk je met meerdere mensen dan is elke actie die gedaan moet worden goed voor op de planning. Zo kan je makkelijk afvinken. En doordat je de planning bij de hand houdt om te weten wat je moet doen, komt de planning ook beter in je hoofd.

Must versus nice to have
Een project kan fantastisch zijn of gewoon goed. Graag gaan we voor het fantastische, supersonische, ontzettend gave resultaat. Maar als je budget klein is of je tijd beperkt, dan is het belangrijk om keuzes te maken. Ik maak dan een overzicht van wat echt moet om het project te realiseren en wat leuk is om erbij te hebben. En doordat ik dat overzicht heb, merk ik toch dat ik wel een manier probeer te vinden om wat van die leuke lijst te kunnen afvinken 😉

Of je er nu tegenop kijkt of er makkelijk over denkt, altijd goed om even stil te staan wat je momenteel op je planning zet. Succes!

Jouw WordPress website

Jouw WordPress website

WordPress.org vs WordPress.com
De eerste keuze die je moet maken is .org versus .com. Ik koos braaf voor .com en kwam weinig herkenningspunten tegen van de filmpjes die ik zag… Hm, niet goed dus. Dus voor een website voor jouw bedrijf, dan kies je.org. Samen met een hostingpakket bij het hostingbedrijf van jouw keuze kun je dan aan de slag! .com is speciaal voor bloggers en biedt iets minder vrijheid en mogelijkheden.

Thema
Zodra je het dashboard opent voor de eerste keer, weet je even niet waar je moet beginnen. Het beste is om dan naar thema’s te gaan. Daar kan je uit veeeeeeel thema’s een keuze maken. De eerste keer een keuze maken is lastig. Je zou eens rond kunnen vragen bij andere ondernemers met een website die je aanspreekt in functionaliteit.

Op zich kan je van thema wisselen. Mijn ervaring is dat de pagina’s en teksten wel blijven staan, dus je hoeft niet vanaf 0 te beginnen. Het kan wel zijn dat een ander thema om een andere opbouw vraagt. Je kan bijvoorbeeld een thema kiezen waar je kan bouwen met bouwstenen. Divi is een veelgenoemd thema die zeker het bekijken waard is. Sydney is ook een thema waar je binnen een pagina veel opties hebt met diverse bouwblokken.

Wat jij wil gaan vertellen
Wat is het doel van je website? Hoe wil je dat overbrengen? Wat is van waarde voor bezoekers? Wat wil je dat de bezoekers gaan doen? Vragen die je het beste eerst kan beantwoorden voordat je begint met bouwen. Want dan weet je welke teksten je nodig hebt, welke onderdelen en hoe je website het beste opgebouwd kan worden: pagina’s, linkjes, formulieren, etc.

Plug-ins
De voordelen van een WordPress website zijn voor de echte enthousiasteling ontelbaar. En op zich klopt dat ook wel, de vrijheid die je hebt, is tegenwoordig nodig om op te vallen in de massa. WordPress biedt de mogelijkheid voor koppelingen met plug-ins. Bijvoorbeeld om een contactformulier of een reserveringsagenda op je website te plaatsen of om Google Analytics of Autorespond te koppelen. Of, of, er zijn wel tig plug-ins. Denk na wat je graag wilt hebben en wat een must is voor je website. Oneindig plug-ins toevoegen lukt niet, op een gegeven moment lijdt de snelheid van je website er ook onder. Dus probeer wijs keuzes te maken!

We kijken allemaal mobiel
Op een groot beeldscherm heb je veel ruimte voor tekst en mooie visuele elementen naast elkaar. Maar hoe vaak bekijk jij een website voor het eerst op de laptop? Heb je dan niet al je mobiel gebruikt? Dus gebruik in het ‘customizer’ menu ook zeker de optie om te zien hoe je website er op een mobiele telefoon uitziet.

Dan blijkt de korte introductietekst opeens een lap tekst waar je bij moet scrollen. En een foto met veel detail is helaas moeilijker te zien. Jammer natuurlijk, maar weet dat de meeste van je bezoekers op een mobiel kijken en het dus beter is om je website te optimaliseren voor je mobiele bezoekers!

Toch makkelijk
De eerste keer was zeker even zoeken waar ik wat moest vinden. Maar de instructiefilmpjes die volgens mij ieder thema wel biedt en anders Google en YouTube bieden genoeg duidelijk om weer verder te gaan. Zo koste de tweede website die ik maakte zoveel minder tijd dan de eerste website. En ook in onderhoud is een WordPress website tot nu toe mij goed bevallen!

Hoe ga je om met verrassingen?

Hoe ga je om met verrassingen?

De inspiratie van deze blog volgt naar aanleiding van een weekendje weg. Ik weet alleen nog niet waar naartoe, want dat hebben we uit handen gegeven aan srprs.me. Super leuk!

Al ben ik normaal niet zo van verrassingen, ik hou juist van goed voorbereid zijn. Zakelijk gezien denk ik graag aan aangename verrassingen zoals een onverwachte meevaller of het halen van het vooropgestelde doel. Maar er zijn ook nare verrassingen…

Bijvoorbeeld een financiële verrassing.
De belastingaanslag die hoger is dan je hoopte (of dan gedacht). Wist je dat dat geen verrassing meer hoeft te zijn? Zelfs als je geen financiële achtergrond hebt. Met de Profit First methode kan je je financiën inrichten zodat je voorbereid bent op wat je vroeger nare verrassingen noemde. Vraag een Profit First professional om samen te kijken naar jouw situatie.

Een opdracht die niet doorgaat.
Stel daarom doelen. En kijk er regelmatig naar. Vooral dat tweede helpt om verrassingen voor te zijn. Zo weet je waar je staat, elke maand, elk kwartaal en kan je doelen bijstellen. En dan nog blijft het niet leuk als een opdracht niet doorgaat, maar je bent in ieder geval beter voorbereid om direct weer verder te gaan. Ik heb eerder enkele tips geschreven over het stellen van doelen.

Tijd te kort!
Zo’n mooie opdracht gekregen, maar de andere opdracht loopt ook nog. En de volgende staat ook alweer snel op de planning. Je had nog wel zo gehoopt dat het goed zou uitpakken… Een goede planning maken inclusief een realistische uitloop helpt je om vooruit te kunnen kijken en te plannen. Zo kan je verwachtingen bij je opdrachtgevers waar maken. En dat zonder al te veel stress. Eenvoudig een timeline maken kan met de tool Preceden. Zo maak je nog indruk ook!

Te veel werk. En je besteedt soms wel uit, maar dat ligt aan de klus.
Probeer eens te kijken hoe jouw ideale team eruit zou zien. Teamleden die je kunnen ontzorgen door taken over te nemen. Mede-ondernemers met wie je continue kan bouwen aan jouw bedrijf in plaats van ad hoc “brandjes blussen”. Denk eens aan virtuele professionals die vaak een eigen specialisme hebben: bijvoorbeeld online marketing, PR, communicatie of financiën. Lees hier meer over de voordelen van werken met een virtueel professional of kijk eens rond op mijn website ?

 

 

 

Wat mij opvalt als startende ondernemer

Wat mij opvalt als startende ondernemer

Alweer een paar maanden geleden dat ik bij de KvK op de stoep stond. Ik deel graag wat mij in de afgelopen tijd is opgevallen als startende ondernemer.

Content schrijven kost tijd
Ik merk dat het schrijven van content, bijvoorbeeld een blog artikel en social media berichten tijd kost. Ik plan regelmatig een brainstormsessie in met mijzelf ?, zoek informatie, kijk welke informatie het delen waard is en besteed tijd aan het mooie schrijfwerk. Daarna nog het plaatsen op mijn website en het maken van bijbehorende plaatjes voor de website en social media. En dan ben ik nog niet klaar. Dan moet ik de blog nog bekend gaan maken en inplannen op meerdere social media kanalen. Natuurlijk vind ik steeds meer een ritme en kost het me niet meer zoveel tijd als twee maanden geleden, maar toch, tijdrovend. Dus ik begrijp goed dat dit een activiteit is die veel ondernemers graag een ander toevertrouwen.

Afmelden Facebook groepen
Overspoelt met informatie, dus ik heb mezelf weer uitgeschreven bij een aantal Facebookgroepen en voor nieuwsbrieven. Er is zoveel interessante informatie, maar gaat het over een fase waar ik (nog) niet in zit, dan bye bye, zwaai zwaai. Ik werd namelijk zenuwachtig van de timeline vullende weetjes en al die e-mails die ik nog zou moeten willen lezen. Nu zie ik tenminste weer informatie die me NU kunnen helpen!

Een groot aanbod aan online tools
Er zijn zoveel tools dat ik me steeds beter kan voorstellen dat ondernemers door de bomen het bos niet meer zien. Welke tool is het handigst voor wat en is tool A beter of tool B? Alleen al het kijken naar het aanbod, het testen en proberen van tools kost erg veel tijd. Maar te snel een abonnement afsluiten is ook niet handig, eerst kijken wat je wil automatiseren.

Privacy is het gesprek van de dag
Zelf vind ik het fijn om me aan de regeltjes te houden. In mijn laatste rol bij Philips had ik elke twee weken overleg met de privacy officer. Vanuit marketing oogpunt niet altijd je beste vriend. (Want wie zit te springen om extra verplichte vragen toe te voegen aan je formulier, het niet te makkelijk maken voor de consument, extra tekst om de hoe, wat, waar en wanneer uit te leggen, etc?) Maar wel net zo duidelijk voor consumenten en andere bedrijven. Maar nu de AVG ingaat op 25 mei AANSTAANDE, is het wel verstandig om de kop uit het zand te halen. Dus ik lees veel over dit onderwerp momenteel.

Het kan zoveel efficiënter
Mensen en dus ook ondernemers realiseren zich nog steeds niet hoeveel tijd er te winnen is met efficiënter werken. Doe je vaak dezelfde stappen? Tik je veel dezelfde e-mails? Tel je steeds aantallen op in je Word document? Werk je met verschillende tools en ben je veel tijd kwijt met zoeken naar dat specifieke bericht of inlogcode? Tijd voor actie, dus ik ga me nog meer inzetten voor tijdwinst bij andere ondernemers!

Waar werk jij vandaag?

Waar werk jij vandaag?

Herinner je het nog? Er was altijd wel ‘iets’ aan de werkplek toen je nog in loondienst was. Met geluk had je een bureau die je in hoogte kon verstellen. Of was je werkgever misschien nog van de oude stempel en werkte je in kantoortjes in plaats van kantoortuinen. Maar het was toch vaak nog wel altijd op het kantooradres van het bedrijf. Voor zelfstandigen zal het even wennen zijn om de mogelijkheid te hebben… om te kunnen kiezen!

Meestal begin je eerst thuis aan de keukentafel of boven op zolder. Je financiën laten het nog niet helemaal toe dat je een werkplek gaat huren. Heerlijk zo zonder reistijd toch? Maar misschien een beetje stil. Wordt je afgeleid door de klussen die privé nog moeten gebeuren?

Je probeert eens een andere plek, je eigen tuin of balkon. Of de bibliotheek. Maar voelt het nog wel als werken als ik in het zonnetje ga zitten? Of bij het strandcafé aan zee? Het is wennen om zelf te bepalen waar je zit en hoe je werkt.

Mis je het contact met collega’s, de mogelijkheid om samen te zuchten en te vieren? Dan is een samenwerkplek wellicht iets voor je. Mogelijkheid om te sparren met andere ondernemers. Steeds meer zie je deze flexwerkplekken verschijnen. Oude kantoren worden omgetoverd met allerlei voordelen van barista koffie, verse broodjes tot vergaderruimtes. Je kan een dagje kiezen voor een flexplek in een soort kantoortuin of voor langere tijd een gezamenlijk of eigen kantoor. Zo heb je toch een kantooradres, maar wel eentje die je zelf kiest. En verkassen is vrij simpel!

Ook de cafeetjes speciaal of niet speciaal ingericht voor zelfstandige ondernemers blijven een hit. Regelmatig lees ik blog vol tips met adresjes die blijkbaar het proberen waard zijn. Verandering van spijs doet eten, dus ik stel me voor dat er nog zoveel inspiratie in het verschiet ligt! Ik kan dan gewoon een lijstje adressen langs.

Dus als zelfstandige ondernemer heb je een luxepositie, werken waar je wilt en hoe je wilt! Concentratie nodig? Even door bikkelen? Inspiratie nodig? Of tijd voor sparren en gezelligheid?

Met een zoekopdracht op Google vindt je al veel websites waar diverse flexwerkplekken per stad te vinden zijn. Ik vond deze blogtips die nog up to date lijken te zijn. Ze staan in ieder geval op mijn lijstje!

http://www.myeverlane.com/flexwerkplek-utrecht-cafe-2/

http://www.amersfoortbusiness.com/mooiste-flexplekken-amersfoort/

 

Wat is jouw favoriete flexplek?