Business coaches zijn de psycholoog voor ondernemers
Zodra je ondernemer bent, dan ben je vast bekend met het fenomeen ‘businesscoach’. Iedereen heeft daar een mening over. En nu ik alweer een paar jaar werk met en voor businesscoaches leek het mij de hoogste tijd om jullie de voordelen te vertellen.
Mijn conclusie: een businesscoach is eigenlijk een psycholoog voor ondernemers.
En nee, ik haal zeker het beroep psycholoog niet naar beneden. Wat zij doen, is vele malen ander (en vaak zwaarder) werk dan het werk van een coach.
Er zijn veel coaches in ondernemersland. Businesscoach, ondernemerscoach, een coach specifiek voor een tool of platform. Coaches starten hun carrière als businesscoach pas vaak na ervaring. En daarmee sluit ik niet uit dat er geen coaches zijn van jonge leeftijd, want die zijn er gelukkig wel. Maar er is ervaring opgebouwd: in loondienst, zelf als ondernemer, tijdens het werken aan een expertise. Zodra je de stap maakt van doen naar denken, begint je coach carrière.
Ik volg veel ondernemers en in de loop der tijd (klinkt zo mooi historisch 😊) zie ik collega ondernemers groeien naar hun coach positie. Omdat ze zelf een nieuwe uitdaging nodig hebben, omdat ze graag uit de operatie van hun bedrijf willen of omdat ze er eenvoudigweg veel voor gevraagd worden.
Zoveel ondernemers, zoveel coaches. Op ieder potje past ook hier een dekseltje.
Een businesscoach kan je helpen bij een wens, een droom. Op en rondom het vlak van ondernemen. Waar de psycholoog je vooral kan helpen bij grotere problemen die een bedreiging vormen voor jezelf of je omgeving, is de businesscoach vooral een mentale of praktische coach. Soms is er een probleem, maar geen levensbedreigend probleem. (of het moet een financieel probleem zijn :))
Een coach kan je trainen op het brede vlak van ondernemen of op een expertisevlak zoals LinkedIn als platform. En past coach X niet bij jou, dan vast coach Y. Omdat jullie dezelfde interesses hebben, dezelfde carrière achtergrond, dezelfde woonplaats, hetzelfde geslacht of elke andere reden die je zelf misschien niet 1-2-3 zou geven.
Ik ben ondernemer. Ik heb geen businesscoach. Nog niet. Ik heb wel een business buddy. Een collega ondernemer met wie ik spar, de hobbels op ons ondernemerspad analyseer en wie mij zo nu en dan een schop onder mijn kont geef. Omdat een outside-in perspectief nu eenmaal fijn is. Zeker als je nog maar één medewerker in je bedrijf hebt: jezelf.
Een outside-in perspectief helpt je groeien
Een businesscoach heeft dus voordelen. Soms pakt een traject met een businesscoach geweldig uit voor je bedrijf. Een andere keer alleen voor jezelf. Ik noem een paar voorbeelden die ik vaak tegenkom in referenties.
- Een beter zelfbeeld
- Een groter zelfvertrouwen
- Duidelijkheid in wat je het liefste doet
- Een plan voor de volgende stap als ondernemer
- Een ideale doelgroep zwart op wit
- Extra kennis over hoe je taken kan oppakken of uitbesteden
- Weten hoe je een tool voor je kan laten werken
- Ingeschreven voor een training die je mega vooruit gaat helpen
Een businesscoach geeft je een schop onder je kont.
Dat doet soms zeer. Pas later waardeer je het, omdat je aan het werk (of aan het denken) bent gezet. Maar als je er niets mee doet… dan heb je jezelf ermee. Je laat dan je eigen potentieel liggen. Al die ideeën zijn ideeën gebleven. In plaats van testen, in plaats van een scheiding te maken tussen goede en deze-werken-niet-voor-mij ideeën. Een businesscoach leert je zoals een leraar. Wat je ermee doet als je later groot bent, is jouw eigen verantwoordelijkheid.
Hoeveel is een businesscoach waard?
Wat een businesscoach jou oplevert, dat is jouw waarde. En misschien is jouw businesscoach al van onschatbare waarde omdat je zelfvertrouwen een boost heeft gekregen. Omdat dat voor jou een hekel punt was. Het lastige is natuurlijk dat je vooraf betaald en je nog niet weet wat de uitkomst is. Mijn tip: negatieve gedachten beperken je meteen al. Vind je het te duur? Dan zal de uitkomst ook minder zijn. Je kritiek houdt jou en je groei tegen.
Zeg ik hiermee dat je moet gaan voor de duurste coach? Nee, ook niet. Kies voor een businesscoach die past bij jou als ondernemer, die past bij jouw bedrijf. Met wie er een klik is, op welk vlak dan ook. Pas dan ga je resultaten zien, pas dan ga je aan de slag!
Ik geef je twee voorbeelden: zelf heb ik een coach gehad toen ik in loondienst was. Een aantal sessies werden mij aangeboden door de werkgever. Ik wilde er graag gebruik van maken, want ik wilde groeien. Maar ik had geen concrete vraag. En uiteindelijk had ik geen concreet gevolg. Ik wist het niet, de fase van mijn leven toen was te mistig om duidelijkheid te geven voor een richting. Ik durfde geen keuzes te maken. Conclusie: het lag niet aan de coach, ook al zou je kunnen denken ‘heeft zij niet geholpen je richting te geven?’. Maar ik durfde er toen niets mee te doen. En dus was dat korte coachtraject niet waardevol voor mij, terwijl het wel zo had kunnen zijn.
Voorbeeld 2: Met de buren hebben wij een picknicktafel gekocht. Staat midden in ons hofje. Die bank kostte niet veel. Dus het geld hadden we er al snel uit. Maar nu we twee jaar verder zijn, hebben we zoveel meer aan die bank gehad dan we dachten. Dus als we nu een nieuwe picknicktafel zouden moeten kopen, zou ons budget al veel hoger zijn. Omdat we weten wat één picknicktafel kan opleveren aan gezelligheid, saamhorigheid en veiligheid (op een fijne manier op de kinderen letten).
Ik ben benieuwd. Heb jij al ervaring met een (business)coach en was de waarde minder of meer dan wat je hoopte?