fbpx

Tips om met ActiveCampaign aan de slag te gaan

Hoe hou je je klantgegevens up to date in ActiveCampaign?

Vaak heb je klantgegevens in ActiveCampaign staan. Weet jij hoe up to date die zijn? Wie momenteel een actieve klant is of wie niet? Je klanten kunnen op twee manieren in ActiveCampaign komen. Automatisch doordat iemand online iets bij je koopt. Je kan ook handmatig contacten toevoegen aan ActiveCampaign. Ik deel graag 3 tips met je:

  • Gebruik duidelijke tags van je diensten en producten, zo kan je precies zien welk contact welk product heeft gekocht bij je.
  • Biedt je een online product aan zoals een training, dan kan je heel actueel zien wie momenteel een training bij je volgt door de tag ‘STATUS: in training X’. En als de training klaar is, laat je deze tag automatisch verwijderen. En laat je ActiveCampaign de tag ‘STATUS: voltooid training X’ toevoegen.
  • Vaak is het ook fijn om te weten aan welke training een klant heeft meegedaan. Dat kan je eenvoudig inregelen door tags met een startdatum te maken. Zo kan je bijvoorbeeld de tag bij elke training veranderen naar ‘STATUS: voltooid training X 03-2021’.

Je kan tags eenvoudig aanmaken via ‘Contactpersonen’ en ‘Beheer tags’.

Wanneer gebruik je plus of min bij een wachtstand?

ActiveCampaign komt soms onlogisch over. Maar als je het een paar keer toegepast hebt, dan komt het goed. En anders schrijf je het even op. Want bij het toepassen van een wachtstand voor een bepaald moment, bijvoorbeeld de datum van je webinar, raak je al snel in de war of je de plus of de min moet gebruiken.

  • Datum X PLUS 2 dagen = 2 dagen voor datum X
  • Datum X MIN 2 dagen = 2 dagen na datum X

Plus is ervoor en min is na het moment.

Zo maken segmenten het jou makkelijker

Eerst, het gebruiken van segmenten is zo fijn. En als je ze opslaat met een duidelijke omschrijving kan je er lang plezier van hebben. Maar het aanmaken van een segment is niet altijd makkelijk. Mijn tip: wordt het te moeilijk, maak dan een automatisering en sluit stap voor stap contacten uit totdat je bij je segment komt van mensen die je wilt mailen.

Ga je de optie ‘en’ en de optie ‘of’ door elkaar gebruiken? Dan heb je 2 opties:

  • Maak een automatisering en segmenteer het stap voor stap
  • Verwerk de ‘en’ optie in de ene conditie, klik op ‘Een nieuwe segmentgroep toevoegen’ om de ‘of’ conditie toe te voegen in jouw segment voorwaarde.

Wanneer gebruik je ‘en’ en wanneer gebruik je ‘of’?

  • Als je of tag a of tag b wilt uitsluiten, dan gebruik je ‘en’
  • Als je tag a of tab b wilt insluiten, dan gebruik je ‘of’

Zo maak je je e-mails evergreen in ActiveCampaign

Om het jezelf makkelijk te maken, kan je kijken of je e-mails evergreen kan maken. Dat betekent dat je ze niet bij elke nieuwe startdatum van bijv. je training hoeft aan te passen.

Dat kan je doen door te werken met de gepersonaliseerde velden die er zijn in ActiveCampaign. De bekendste van een persoonlijk veld is %FIRSTNAME%.

Je kan ook zelf gepersonaliseerde velden maken, bijvoorbeeld ‘startdatum training X’ en dan kan je met wachtstanden zorgen dat de mail op het juiste moment gestuurd wordt, bijvoorbeeld ‘wacht tot startdatum training X is huidige datum plus 1’. Dat is 1 dag voor de start, een mooi moment om een reminder te sturen dat je morgen gaat beginnen!

De plek waar je deze aangepaste velden kan aanmaken is in het afgelopen jaar verhuist. Je vindt ze via ‘Lijsten’ en ‘Beheer velden’.

Heb je een aantal aangepaste velden die horen bij je webinar of bij de training? Maak dan een groep zodat je ze overzichtelijk bij elkaar hebt staan.

Wat onderdeel zou jij het liefst ‘evergreen’ willen maken? Misschien kan ik je helpen?