Help! Hoe, wat en wanneer?

En als laatste HOE maak je de planning. Een bijkomstigheid wellicht? Maar wel erg handig, vooral als je met meerdere teamleden werkt aan het project. Hier volgen een paar tips hoe je je planning handen en voeten geeft om de wat en wanneer duidelijk te krijgen.

Een mooi plaatje helpt
Maak je planning visueel. Gewoon in Excel; elke rij een activiteit, elke kolom (maak hem smaller) een dag of een week. Of gebruik een fancy tool zoals Preceden. Werk je met veel mensen samen aan het project, voeg een kleurtje toe voor elk teamlid of juist aan belangrijke mijlpalen voor extra duidelijkheid. https://www.preceden.com/?utm_source=timerime&utm_campaign=homepage

  • Want dan weet je of de planning realistisch is
  • Dan kan je zien of het haalbaar is dat jij en ik dit en dat doen in dezelfde week
  • En veel mensen verwerken informatie beter als het visueel gepresenteerd wordt

Voor iedereen en altijd
Zorg dat je planning duidelijk genoeg is, ook voor teamleden die maar tijdelijk bij het project betrokken zijn. En omschrijf activiteiten in klare taal, zodat je over een halfjaar nog weet wat het nu was dat er gedaan moest worden.

Samen, maar niet allemaal
Wie is de eigenaar van de planning, wie mag aanpassingen maken? Goed om over na te denken voordat je de planning deelt. Deel je het als Excel bestand, dan kunnen er verschillende versies gaan rondcirkelen. Delen als PDF is dan wellicht een beter idee. Zo blijft er één correcte versie.

P.S. vergeet niet om elke update van je planning een datum of versienummer te geven. Zo weet je ook welke versie de correctie versie is ?

Check, check
Afvinken, zodat jij of een ander teamlid weet dat iets gebeurd is en dat de volgende actie genomen kan worden.

Veel plezier met het designen van je planning!

En hier de linkjes naar de WAT en WANNEER om je planning te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *