Hoe blijf je bij jezelf met a-synchroon werken?
Superleuk klinkt het, dat a-synchroon werken. Maar, nu ik de vrijheid neem om te werken op mijn manier steek ik anderen aan. En die vinden het ook erg leuk om op hun manier te werken. En toen voelde ik me out-of-control omdat ik mails kreeg op onmogelijke tijden. Of omdat ze het anders deden dan ik. Tijd voor reflectie en tips om weer on top of things te komen!
Dus ik werkte nu hoe ik graag zou willen werken.
Of tenminste ik testte verschillende manieren uit:
- Op de tijden die ik prettig kon combineren met de schoolplanning van de kinderen
- Projecttool en mailbox overzichtelijk
- Klaar om net te doen alsof ik een digital nomad was
Maar doordat mijn klanten en concullega’s ook werken op de tijden die zij prettig vinden, liep ik tegen de volgende, wellicht herkenbare, ergernissen aan:
- Ik kreeg e-mails op de tijden dat ik niet werkte (’s avonds, in het weekend)
- En als ik dan mijn inbox opende, kon ik het niet laten om iets te lezen
- Daardoor kwam er ergernis ‘want ik werkte toch niet’
- Kortom, ik had moeite om mijn grenzen te bewaken
A-synchroon werken had dus ook nadelen
Doordat ik supergraag wél a-synchroon werk en dat een ander ook gun.. Ik ging op onderzoek uit. Ik stelde vragen, ik ging lezen.
En door de volgende punten heb ik nu weer controle over mijn werk dat ik nog steeds a-synchroon doe.
- Geen inbox buiten werkuren.
Een inkoppertje, maar echt, nu ik er weer erg strikt in ben, geeft het mij zoveel rust. Dus met recht op de eerste plek in dit lijstje. - Vertel iedereen met wie je (veel) werkt dat je a-synchroon werkt. Of zet voor een tijdje standaard je out of office aan met een bericht hierover.
- Communiceer duidelijk.
Zodra je zelf duidelijk communiceert met een call to action (wie vraag je wat te doen voor wanneer), dan nemen anderen dat vaak over. Of vraag er naar. - Laat het een keer mislopen.
Niet mijn stijl, maar soms helpt het om bewustwording te creëren. Een mail op vrijdag 17.04 uur zal niet door veel mensen opgepakt kunnen worden voor maandag 9.00 uur… - Houdt rekening met de ander die andere tijden werkt.
Vraag bijvoorbeeld naar hoe een ander prettig communiceert. Spreek af dat alleen urgente vragen via WhatsApp gaan. Doe aan verwachtingsmanagement.
Succes!