fbpx

Instagram statistieken

Heb je nog geen 10.000 volgers op Instagram?
En mis je dus de mogelijkheden om nog gerichter te kunnen communiceren?
Is het daarom dat je maar probeert en hoopt op leuke resultaten?
Ook zonder een groot aantal volgers kan je de conversie berekenen van je Instagram activiteiten. En dat geeft jou weer veel inzichten over hoe Instagram jouw bedrijf helpt.

Om je Instagram statistieken in kaart te kunnen brengen, heb je het volgende nodig:

  • Instagram bedrijfsprofiel
  • Instagram landingspagina op je website
  • Google Analytics

Stap 1: je Instagram dashboard

Je ziet deze per week, dus het is een taak die je wekelijks of minimaal elke 2 weken moet bijhouden. Het liefst steeds op dezelfde dag. Je dashboard laat de gegevens zien tot en met ‘gisteren’.

Stap 2: Google Analytics

Dan ga je naar Google Analytics en daar zie je het aantal bezoekers op je Instagram landingspagina.

Let op, als je Linktree gebruikt kan je dit niet zien. Dan wordt Linktree genoemd als bron. Maar dan zit er dus een stapje tussen: Instagram > Instagram profiel > Linktree > website.

Zoals je weet laat Instagram maar één link toe. Wanneer je je blogs en diensten promoot, is het aan te raden om hiervoor op je website een landingspagina te maken waar je al je Instagram verkeer naartoe leidt. Promoot je maar één dienst, dan kan je de salespagina van deze dienst beter noemen in je Instagram bio.

Stap 3: Resultaten lezen

In Google Analytics kan je een tweede niveau toevoegen aan wat je wilt zien: in dit geval de social media kanalen van de pagina’s die je op Instagram landingspagina genoemd hebt.

Zo kan je zien hoeveel websiteverkeer via Instagram gekomen is. En je kan het vergelijken met het verkeer van andere (social media) kanalen.
In mijn geval zijn de cijfers dan:

  • Van 897 weergaven naar 28 profielbezoeken = 3,1%
  • Van 28 profielbezoeken naar 5 bezoeken op landingspagina: 17,8%

En samen met andere Instagram insights kan ik steeds beter zien waar ik kan verbeteren!