Instagram statistieken
Heb je nog geen 10.000 volgers?
En mis je dus de mogelijkheden om nog gerichter te kunnen communiceren?
Is het daarom dat je maar probeert en hoopt op leuke resultaten?
Ook zonder een groot aantal volgers kan je de conversie berekenen van je Instagram activiteiten. En dat geeft jou weer veel inzichten over hoe Instagram jouw bedrijf helpt.
Om je Instagram statistieken in kaart te kunnen brengen, heb je het volgende nodig:
- Instagram bedrijfsprofiel
- Instagram landingspagina op je website
- Google Analytics
Stap 1: je Instagram dashboard
Je ziet deze per week, dus het is een actie die je wekelijks of minimaal elke 2 weken moet bijhouden. Het liefst steeds op dezelfde dag. Je dashboard laat de gegevens zien tot en met ‘gisteren’.
Mijn resultaten deze keer als voorbeeld:
- Weergaven (aantal keer dat je berichten zijn bekeken) 897
- Bereik (schatting aantal unieke accounts) 128
- Profielbezoeken (interacties) 28
Stap 2: Google Analytics
Dan ga je naar Google Analytics en daar zie je aantal bezoekers op je Instagram landingspagina.
Let op, als je Linktree gebruikt kan je dit niet zien. Instagram laat maar één link toe. Wanneer je je blogs en diensten promoot, is het aan te raden om hiervoor op je website een landingspagina te maken waar je al je Instagram verkeer naartoe leidt. Promoot je maar één dienst, dan kan je de salespagina van deze dienst beter noemen in je Instagram bio.
Stap 3: Resultaten uit Google Analytics
In Google Analytics kan je een tweede niveau toevoegen aan wat je wilt zien: in dit geval van de pagina’s die je op Instagram landingspagina genoemd hebt.
Zo kan je zien hoeveel websiteverkeer via Instagram gekomen is. En je kan het vergelijken met andere (social media) kanalen.
In mijn geval:
- Van 897 weergaven naar 28 profielbezoeken = 3,1%
- Van 28 profielbezoeken naar 5 bezoeken op landingspagina: 17,8%
En samen met andere Instagram insights kan ik steeds beter zien waar ik kan verbeteren.