11 tips om deze komkommertijd door te komen

Komkommertijd, het hoorde bij de zomer. Een beetje je tijd uitzitten op kantoor. Even genieten van de rust voordat de hectiek van september (beursseizoen, druk met lanceren) weer aanklopte. Komkommertijd, maar wel lange uren en dagen als je niks te doen hebt.

Voor veel mensen is het nu ook komkommertijd. Onverwachts. Als moeder van twee drukke jongens, werk ernaast en een man met nog steeds een drukke baan, heb ik er zelf momenteel geen last van 😉 Maar wellicht ervaar jij het wel, omdat:

  • Je geen of oudere kinderen hebt
  • Je werk is tijdelijk gepauzeerd
  • Het aantal werkzaamheden bouwt in razendtempo af

Dan deel ik graag deze tips met je, want tijdens komkommertijd kan je laten zien wat jij in je mars hebt… en scheelt het ook nog eens tegen de verveling! Bij deze 11 tips:

  1. Werk aan je taalgebruik. In deze speciale komkommertijd is het belangrijk dat je duidelijk en overzichtelijk kan communiceren. Deze 26 tips van Tekstmodel.nl zijn nu tijdelijk gratis!
  2. Daarnaast oefen ik regelmatig door taal quizjes te doen. Snel gedaan en je leert zo vaak wat bij.
  3. Delegeren is soms al moeilijk, laat staan op afstand delegeren. Werk aan je technieken nu je er opeens de tijd voor hebt met deze Schaamteloos Delegeren masterclass.
  4. Ook van Delegeren.nl is deze Stop met Zelfsabotage training. Een investering in je toekomst als je je herkent.
  5. Denk terug aan welke vragen veel gesteld worden door collega’s, klanten of leveranciers. Misschien is het een idee om deze te verzamelen en een standaard antwoord te maken. Zo kan je straks als het druk toch tijd besparen. Je kan bijvoorbeeld sjabloon e-mails of handtekeningen maken zodat je ze snel in je antwoordmail kan gebruiken. En deze taak is zeker niet alleen voor de klantenservice.
  6. Een andere, vaak saaie klus is een proces in kaart brengen. Wie doet wat op welk moment en hoe doen ze het? Denk aan het proces dat regelmatig voorkomt (als het druk is) of welke het vaakst fout gaat. Maak een tabel aan in Word en zet elke stap, hoe klein ook, in een aparte rij. Zet in de kolom daarnaast wie deze stap doet en welke tool daarvoor gebruikt wordt. Ik durf te wedden dat je zelf of samen met een collega al snel gaten ziet of taken die eenvoudiger gemaakt kunnen worden. Zelf heb ik dit bijvoorbeeld al gedaan voor een makelaarskantoor en een trainingsbureau.
  7. Post je vaak op social media of interne mediakanalen, dan is Canva tegenwoordig een erg handige tool. Ik heb er bijvoorbeeld ook de dagtaak kaartjes voor onze kinderen mee gemaakt. Momenteel volg ik nog deze Canva training zodat ik nog sneller heb wat ik graag zie.
  8. Een ander visuele klus, maar het voelt intensiever, is het opschonen van je eigen of de gezamenlijke mappen in de cloud of eigen laptop. Ik raad je aan om eerst een systeem te bedenken dat iedereen kan volgen zodat het niet na de volgende komkommertijd een zooitje is.
  9. Je mailbox opschonen is echt iets waar je het minste zin in hebt als het rustig is. De noodzaak voel je dan niet. Toch is een komkommertijd het moment om te zorgen dat jouw inbox zo leeg mogelijk is. Probeer daarnaast regels aan te maken zodat je meteen ziet welke mail van je manager (of die vervelende collega 😊) is en meld je af voor nieuwsbrieven.
  10. Maak een top 10 van de dingen die de afgelopen periode steeds weer in je hoofd spookte omdat je er niet aan toe kwam. Misschien is nu het moment om je hoofd echt leeg te maken door een takenlijstje te maken én af te vinken!
  11. En vergeet niet je collega, vriend of familielid die ziek is, jarig is of het juist moeilijk heeft in deze periode. Een WhatsAppje, een telefoontje of een kaartje is een kleine moeite toch. Met de Post NL app heb ik nog nooit zoveel postzegelcodes besteld als in de afgelopen week.

Succes! Ik weet dat je het kan. Laat je me het weten wat je als eerste gelukt is?