fbpx

Wat mij opvalt als startende ondernemer

Alweer een paar maanden geleden dat ik bij de KvK op de stoep stond. Ik deel graag wat mij in de afgelopen tijd is opgevallen als startende ondernemer.

Content schrijven kost tijd
Ik merk dat het schrijven van content, bijvoorbeeld een blog artikel en social media berichten tijd kost. Ik plan regelmatig een brainstormsessie in met mijzelf ?, zoek informatie, kijk welke informatie het delen waard is en besteed tijd aan het mooie schrijfwerk. Daarna nog het plaatsen op mijn website en het maken van bijbehorende plaatjes voor de website en social media. En dan ben ik nog niet klaar. Dan moet ik de blog nog bekend gaan maken en inplannen op meerdere social media kanalen. Natuurlijk vind ik steeds meer een ritme en kost het me niet meer zoveel tijd als twee maanden geleden, maar toch, tijdrovend. Dus ik begrijp goed dat dit een activiteit is die veel ondernemers graag een ander toevertrouwen.

Afmelden Facebook groepen
Overspoelt met informatie, dus ik heb mezelf weer uitgeschreven bij een aantal Facebookgroepen en voor nieuwsbrieven. Er is zoveel interessante informatie, maar gaat het over een fase waar ik (nog) niet in zit, dan bye bye, zwaai zwaai. Ik werd namelijk zenuwachtig van de timeline vullende weetjes en al die e-mails die ik nog zou moeten willen lezen. Nu zie ik tenminste weer informatie die me NU kunnen helpen!

Een groot aanbod aan online tools
Er zijn zoveel tools dat ik me steeds beter kan voorstellen dat ondernemers door de bomen het bos niet meer zien. Welke tool is het handigst voor wat en is tool A beter of tool B? Alleen al het kijken naar het aanbod, het testen en proberen van tools kost erg veel tijd. Maar te snel een abonnement afsluiten is ook niet handig, eerst kijken wat je wil automatiseren.

Privacy is het gesprek van de dag
Zelf vind ik het fijn om me aan de regeltjes te houden. In mijn laatste rol bij Philips had ik elke twee weken overleg met de privacy officer. Vanuit marketing oogpunt niet altijd je beste vriend. (Want wie zit te springen om extra verplichte vragen toe te voegen aan je formulier, het niet te makkelijk maken voor de consument, extra tekst om de hoe, wat, waar en wanneer uit te leggen, etc?) Maar wel net zo duidelijk voor consumenten en andere bedrijven. Maar nu de AVG ingaat op 25 mei AANSTAANDE, is het wel verstandig om de kop uit het zand te halen. Dus ik lees veel over dit onderwerp momenteel.

Het kan zoveel efficiënter
Mensen en dus ook ondernemers realiseren zich nog steeds niet hoeveel tijd er te winnen is met efficiënter werken. Doe je vaak dezelfde stappen? Tik je veel dezelfde e-mails? Tel je steeds aantallen op in je Word document? Werk je met verschillende tools en ben je veel tijd kwijt met zoeken naar dat specifieke bericht of inlogcode? Tijd voor actie, dus ik ga me nog meer inzetten voor tijdwinst bij andere ondernemers!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *