Online marketing specialisatie

Ik ben me nog meer aan het specialiseren in online marketing. Want online marketing is te veel om als één specialisatie gezien te worden. Elke dag lijkt er namelijk wel een nieuw medium bij te komen. Frankwatching kan niet voor niets dagelijks een update geven over de wereld die online marketing heet.

Vroeger werkte ik in een marketingcommunicatie team. Vier tot zes personen per business group. Één van ons richtte zich op above the line marketing (TV en print), één van ons op online (dat was toen nog maar een zeer klein onderdeel binnen marketing ;)), één van ons op PR en ik was de project manager. Inmiddels heeft datzelfde bedrijf een hele afdeling voor alleen al de social media kanalen en een andere afdeling richt zich weer op e-commerce. How time changes 😊

Met dit voorbeeld wil ik vooral aangeven dat marketing en inmiddels ook online marketing bestaat uit meerdere specialisaties. En samen zijn zij een ijzersterk team!

Het een kan niet zonder het andere
En toch spreek ik mijzelf graag weer tegen, omdat het ook fijn is dat je als relatief kleine ondernemer alles bij één persoon kan neerleggen. Tenslotte zijn alle actieplannen en strategieën van elk onderdeel samen een geheel. Adverteren op social media moet wel passen bij je andere social media activiteiten. En je e-mailmarketing staat niet los van de marketing flow(s). Wat is de inhoud eigenlijk van al deze berichten? Kortom, het een kan niet zonder het andere.

Een Virtueel Professional als online marketing specialist
Een Virtueel Professional gespecialiseerd in online marketing kan samen met de ondernemer grote stappen maken. Samen en ook weer elk apart richt je op content, tools en consequent zijn in de boodschap gericht op de doelgroep. En soms of later is het nodig om het team uit te breiden. Misschien ga je als ondernemer je marketing strategie aanpassen en hoort daar een andere specialist bij.

Ik ben voor mezelf begonnen om een overzicht te maken van alle ‘onderdelen’ binnen online marketing.

Dit om ook zelf te kijken wat ik het leukste vindt om aan te werken.

Welke online marketing specialisaties mis jij nog in het overzicht?