fbpx

Statistieken zijn eerlijk, ben jij dat ook voor je bedrijf?

Statistieken zijn feiten. Feiten kunnen je blij maken… maar ook verdrietig. Want je omzet kan wel eens tegenvallen. Je websitebezoekers zijn weleens minder dan verwacht of zelfs minder dan de afgelopen maand. Statistieken zijn eerlijk. Het is daarom belangrijk om je statistieken regelmatig bij te houden, zodat je sneller kan schakelen met je online marketingactiviteiten.

Op mijn telefoon heb ik de Fitbit app. De app geeft mij de mogelijkheid om mijn gewicht bij te houden. Dus ik heb netjes een doel ingesteld en de app weet mij dan haarfijn te vertellen waar ik sta t.o.v. mijn doel. Vorige week was ik helemaal blij, want het doel kwam in zicht. Maar, eigenlijk was ik aan het smokkelen. Ik had namelijk al tijden geen update ingegeven. Omdat ik wist dat ik op dat moment verder weg was van mijn doel. Dus doordat ik mijn ‘statistieken’ niet consequent bijhield, lijk ik op papier op de goede weg te zitten…

Statistieken zijn eerlijk tegenover je bedrijf

Dus om goed bezig te zijn, is het goed om de volgende stappen te maken:

Stel je doel
Je stelt jezelf een omzetdoel. Misschien heb je dat allang duidelijk. Een precies-goed salaris, een goed salaris, geen schulden meer, de mogelijkheid om te kunnen investeren. Deze wens-doel(en) ga je SMART maken (Specifiek-Meetbaar-Acceptabel-Realistisch-Tijd), zodat je weet wat daarvoor nodig is. De verkoop van x producten of diensten, per maand of kwartaal.

Doe een 0-meting
Een eerste meting geeft je een startpunt. Je kan daar tevreden over zijn of het kan je tegenvallen.
Maar je weet nu waar je staat en het moment is gekomen om te plannen richting je doel. Je weet nu het ‘gat’ tussen de werkelijkheid (0-meting) en wens (je doel).

Realiseer je marketingplannen
Welke marketingtools heb je, welke heb je nodig? Welke activiteiten ga je wanneer plannen om dichter bij je doel te komen? Gebruik een planning, een jaaroverzicht om in kaart te brengen wat jouw bedrijf nodig heeft om te kunnen feestvieren aan het einde van het jaar!

Consequent en regelmatig statistieken bijhouden
Hou maandelijks je resultaten bij. De verkoop van je producten of diensten, je lasten. Maar ook je marketingresultaat, denk hierbij aan aantal websitebezoekers, waar kwamen ze vandaan?, statistieken van je verzonden nieuwsbrieven, etc.

Analyseer de feiten
Wat vertellen de statistieken van deze maand je over je bedrijf? Is het beter of slechter dan vorige maand? Dan dezelfde maand vorig jaar? Ben je dichter bij je doel(en) gekomen?

Anticipeer met je marketingplannen
Het is eigenlijk een actieve cirkel. Want nu kijk je weer naar je marketingplannen. Waren ze goed genoeg? Moet er iets meer of minder gedaan worden? Gooi niet maandelijks al je plannen om, maar pak elk kwartaal om te kijken of je ingezette marketingactiviteiten het beoogde resultaat geven.

Succes met eerlijk zijn tegenover jezelf 😉



Fotocredit:
Photo by Lukas from Pexels