fbpx

De voordelen van een strategiesessie

Coachgesprek, strategiegesprek, inspiratiesessie. Gesprekken die vaak voor de gevende ondernemer een onderdeel zijn van een salesfunnel. Maar een strategiesessie heeft ook zeker voordelen voor de ontvangende ondernemer.

Eind vorig jaar won ik een inspiratiegesprek van een PR-expert. Door de drukte en geen focus op PR-gebied heb ik het gesprek niet door laten gaan. Een gemiste kans? En vorige maand nog kreeg ik de mogelijkheid om een strategiesessie te plannen bij een ondernemerscoach. Ik wist niet wat te bespreken en heb niet de kans genomen om het in te plannen. Een gemiste kans?

Bij een training ontvang je vaak één of meerdere coachgesprekken zodat je naast de groepsgesprekken ook je individuele vraagstukken kan bespreken of ideeën kan toetsen. Daarnaast bieden veel trainers, coaches of experts op hun vakgebied geregeld strategiesessies aan.

Ik adviseer je, ondanks dat ik een paar kansen niet genomen heb 😊, om ze aan te nemen.

De voordelen van een coachgesprek

  • Een ander kijkt door een andere bril dan jij. Wie weet heb je aan één tip van een ander genoeg om weer focus te krijgen om door te gaan. Is dat je inspiratie om je dienst nog beter vorm te geven.
  • Een strategiesessie is voor jou gratis. Maar niet voor de gevende ondernemer. Hun tijd is kostbaar. En de gevende ondernemer wil graag expertise laten zien en dat betekent dat deze gesprekken eigenlijk altijd waardevol zijn.

Maar wat als je niet weet wat je wilt bespreken?

Deze gesprekken gaan over een expertise. Dat kan zijn stappen maken in het ondernemerschap of vooruit komen op een bepaald onderwerp.

  • Is het onderwerp niet jouw focus op dit moment. Dan kan je ervoor kiezen om het aan je voorbij te laten gaan. Zoals in mijn PR-voorbeeld.
  • Maar vaak worden strategiegesprekken aangeboden met bepaalde voorwaarden. Als jij of je bedrijf aan deze voorwaarden voldoet, dan leidt de gevende ondernemer je door de coachsessie heen. Zij zijn expert, ze zullen vragen op papier hebben om het gesprek te starten of om de stiltes te overbruggen.

Vaak klinkt 30 of 45 minuten te kort, want dat is meestal de lengte van zo’n gesprek. Uit ervaring weet ik dat dit vaak al genoeg is. Mijn coachgesprekken duren meestal niet langer dan 30 minuten en toch kan ik daarna weer heerlijk vooruit. Werken in mijn bedrijf, maar ook werken aan mijn bedrijf.

Dus krijg je de kans, probeer het eens. Ik weet zeker dat jij en je bedrijf weer iets slimmer worden!