fbpx

Waarom e-mailmarketing jou helpt

Je stuurt vast mails. Misschien wel met Outlook, Gmail. Maar met die tools ben je zelf nog erg druk. Stel eens voor hoe het zou zijn om over te gaan naar een speciale tool voor e-mailmarketing? Je hebt vast wel eens gehoord van ActiveCampaign, Mailchimp, Mailblue of Autorespond. De tools om bijvoorbeeld een nieuwsbrief te versturen of nog beter je weggevers en verkopen op te volgen.

Voorbeelden wanneer geautomatiseerde e-mailmarketing erg handig zijn:

  • Het delen van je weggever. Je kan dit meteen laten downloaden van je website. Maar met een e-mail erbij met een paar extra tips geef je net dat extra beetje service.
  • Het houden van een challenge. Elke dag een e-mail.
  • Het contact over je training. Bijvoorbeeld de inloggegevens en de stok-achter-de-deur mailtjes.
  • De verkoop van je product opvolgen. Bijvoorbeeld met extra informatie, inloggegevens.
  • Een gepersonaliseerde aanbieding op bijvoorbeeld een verjaardag of na een aanvraag.
  • Maar ook het inplannen van je nieuwsbrief is een vorm van geautomatiseerde e-mailmarketing.

Waarom is geautomatiseerd mailen zo handig:

  • Je kan niet 24-7 online zijn. Je kunt dan wel doen alsof je 24/7 online bent.
  • Je wilt service bieden zodat je weggever of het eerstvolgende mailtje verstuurd wordt op basis van de aanvraag en niet op basis van jouw beschikbaarheid.
  • Je hoeft zelf niets te onthouden. Want de tool heb je zo ingericht dat het voor jou je denkwerk én doewerk overneemt.

Wat moet je doen om geautomatiseerd te gaan mailen:

  1. Maak een wensenlijstje wat je allemaal wilt automatiseren
  2. Geef prioriteiten, welke is het belangrijkst. Bijvoorbeeld je weggever om contacten te kunnen verzamelen.
  3. Schrijf op wat je hiervoor nodig hebt, bijvoorbeeld de weggever zelf, een landingspagina om je weggever aan te vragen en een e-mail.
  4. Bedenk wat je allemaal graag zou willen delen. Of wat je wil je de lezer van je weggever later aanbieden.
  5. Bepaal eerst de volgorde van de informatiestroom. De reis die je een contact het liefst wilt afleggen.
  6. Richt dan de tool in.
  7. Geniet van je harde werken zodra het werkt!

Zelf ben ik fan van ActiveCampaign. In een eerdere blog schreef ik over deze tool en de verschillen ten opzichte van andere bekende tools.