fbpx

Gratis weggever maken, maar welke?

Je wilt een weggever maken, je wilt graag dat websitebezoekers iets meteen kunnen zien van jouw expertise. Maar wat is handig te maken in jouw vakgebied? Dus je wilt graag een gratis weggever maken, maar welke?

Inmiddels weet je wel welke opties er zijn. Je hebt natuurlijk rondgekeken. Of je ziet de berichten wel voorbijkomen op LinkedIn en Facebook. Gratis weggever – Freebie – Gratis – Gratis…

Meest voorkomende opties:

  • E-book
  • E-book met de eerste hoofdstukken van een boek
  • Tips
  • Checklist
  • Quiz
  • Videoserie
  • Handleiding
  • Stappenplan
  • Scan
  • Infographic

Stappenplan om te bepalen welke weggever je gaat maken:

  1. Pas het onderwerp aan op jouw vakgebied
  2. Match de weggever aan voor jouw doelgroep
  3. Hoe kan jij het beste jouw expertise delen

Het onderwerp voor jouw weggever

Ben je fotograaf, weddingplanner, trainer of coach. Dan kan het verschillen wat goed bij jouw vakgebied past. Jouw expertise ligt bij jouw vakgebied. Dus probeer een onderwerp te pakken dat dicht bij jou ligt. Bekijk ontvangen referenties, waar word je om geprezen? Wat krijg je vaak als positieve feedback terug? Wat maakt jou net iets anders dan de anderen in jouw vakgebied?

Mijn unique selling point is: ……………..

Match de weggever aan voor jouw doelgroep

Ben je bijvoorbeeld fotograaf die foto’s maakt van bruiloften? Of ben je fotograaf die andere fotografen traint. Stel dat je een checklist gaat maken. Dan is de checklist voor aanstaande bruidsparen heel anders dan voor andere fotografen. Kijk ook wat collega’s en concurrenten aanbieden. Is het juist goed om dezelfde soort weggever te maken? Of juist een freebie in een andere vorm?

Mijn doelgroep is: ………

Jouw expertise delen via een weggever

Ook dit wordt grotendeels bepaald door jouw doelgroep. Zijn het echte lezers? Vinden ze veel details belangrijk? Dan is een e-book zeker een optie. Daar kan je veel in kwijt. Ook aanvullend beeldmateriaal zoals foto’s, statistieken, verhalen van anderen.

Mijn expertise is: ……..

Wil je juist je doelgroep inspireren voor meer? En heb je toevallig al een boek geschreven? Deel dan de eerste hoofdstukken gratis via een weggever. Het hele boek kunnen ze daarna kopen met korting.

Hoeveel tijd en moeite wil en kan je stoppen in een weggever? Het neemt veel tijd om er één te maken en dan kost een e-book vaak meer dan een top 10.

Maak een lijstje met voor- en nadelen per soort weggever. Dat is even een werkje. Alhoewel, je hebt vast je persoonlijke voorkeuren… En je kent je doelgroep toch goed?

Beschrijf de voor- en nadelen per weggever

Succes! Ik ben benieuwd welke weggever je gaat maken! Wil je weten hoe je je weggever weg kan geven via je website? Lees dan meer in deze blog.